id Plein werkt vanuit meer dan
200 locaties in het hele land..
Zoek je een outplacement-
of re-integratiecoach in de buurt?
Bel of mail ons en we brengen
je in contact met de coach
die bij jou past: 

T: 085 - 0495160
E: servicebureau@idplein.nl

Neem contact op:

Actueel blog

Door: Anoniem
25 juni 2015

Meer dan een label

In het kader van re-integratiespecialismen bij id Plein, volgt een blog geschreven door netwerkpartner Mirjam Collee. Ze is naar eigen zeggen een “zeer positief ingestelde coach” met extra aandacht voor positieve klantbeleving en aansluitende nazorg. Zij bespreekt de nuances en werkwijzen die zij gebruikt bij begeleiding van klanten met psychische klachten.

Aan de term ‘psychische klachten’ kleven vooroordelen en onuitgesproken zorgen bij zowel collega als werkgever. Hoewel meeste van deze gedachten meer gestoeld zijn op angst voor het onbekende dan ervaring, is het wel degelijk zo dat mensen met psychische klachten voor uitdagingen kunnen staan op de werkvloer. Hierbij zijn conflicten of overspanningsklachten geen vreemd verschijnsel. Dit onderstreept het belang van de expertise die de re-integratiecoach brengt voor zowel bedrijf als klant. Door deze ontwikkelingen te signaleren en effectieve coachingstechnieken in te zetten, voorkomt men toekomstig leed en schade:

1) Meneer Anno Niem heeft een geschiedenis van herhaaldelijke conflicten en uitval door ziekte waardoor hij niet lang een baan vasthield. Uit gesprekken is gebleken dat meneer Niem moeilijk om kan gaan met spanning bij specifieke werkzaamheden, zoals contact met opdrachtgevers en presenteren. Dankzij de begeleiding van de coach kreeg hij een nieuw, verhelderend perspectief hoe anderen zijn manier van handelen interpreteerden en kon hij actief werken aan zijn gedrag. Inmiddels heeft meneer Niem al meer dan een jaar een vaste baan waarbij hij nog enige tijd is begeleid door de coach om de veranderingen door te voeren.

2) Mevrouw Vera Scholen volgde een coachingstraject nadat ze thuis kwam te zitten met overspanningsklachten. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden in zowel haar persoonlijke als zakelijke leven raakte ze emotioneel in de knoop. Dit uitte zich in de vorm van agressief gedrag tegenover haar collega’s waardoor ze moeilijk te herplaatsen was. Samen met de coach heeft mevrouw Scholen onder andere geleerd om haar grenzen aan te voelen en deze duidelijk te maken naar anderen toe. Via vrijwilligerswerk kon ze het geleerde oefenen in de praktijk. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een baan waar ze met veel plezier werkt.

3) Meneer Gèr Hijm was recentelijk ontslagen uit een verslavingskliniek toen hij begon aan zijn re-integratietraject. Omdat hij zo nu en dan terugviel in oude gewoonten, stond zijn behandeling in het teken van meneer Hijms voorstelling van een ‘perfect leven’. Samen met de hulp van de coach en een lening van een familielid was hij in staat om actief aan zijn toekomst te werken. Zo volgde meneer Hijm een grafische cursus en kwam hij terecht op een werkervaringsplek (WEP). Dit heeft uiteindelijk geleid tot een administratieve baan en heeft hij elke twee weken een coachgesprek om eventuele knelpunten te bespreken.

De bovenstaande scenario’s zijn slechts een kleine greep uit de diversiteit aan psychische problemen waarmee re-integratiecoaches te maken krijgen bij het uitoefenen van hun beroep. Omdat elk traject persoonsgebonden is, is het onmogelijk om een uniforme aanpak te ontwikkelen. Het laat ook zien dat mensen in staat zijn om zelf uit het dal te klimmen mits ze goede handvatten aangereikt krijgen met af en toe een steuntje in de rug. Meer bewustzijn bij alle betrokken partijen legt de solide basis voor een wederzijds respectvolle samenwerking. Want werken aan een succesvolle toekomst, dat wil iedereen.  

Meer weten over Mirjam of contact met haar opnemen? Surf dan naar haar profiel.

terug naar overzicht