doen wat werkt
  • Maarten Freriks
  • 09 Mar 2018

4 veelgemaakte fouten bij outplacement

Soms heb je geen andere keus dan een medewerker te laten gaan. De functie is veranderd, de organisatie, of misschien de medewerker zelf wel. Dan kan outplacement een oplossing bieden. Er kan een hoop fout gaan bij outplacement. Welke fouten worden het meest gemaakt bij een outplacementtraject?

Fout 1: Je begint pas over outplacement als je besloten hebt om je werknemer te laten gaan 
Ongeveer de helft van de medewerkers denkt erover van baan te wisselen. Uit ambitie, of omdat ze het gevoel hebben niet meer op hun plek te zitten. Door niet te praten over carrièreperspectieven extern, ben je je niet bewust van de ambities van je medewerker. Als gevolg daarvan verlaat de medewerker het bedrijf met een transitievergoeding. En jij verliest een ambassadeur voor je organisatie.

Fout 2: Je maakt het pas aantrekkelijk om te solliciteren na beëindiging van het contract
Solliciteren vanuit een baan is vele malen effectiever dan vanuit werkloosheid. En na 4 maanden werkloosheid neemt de kans op werk zienderogen af volgens cijfers van het CBS. 40% van de werkzoekenden heeft binnen 4 maanden weer een baan, na 8 maanden lukt dat nog maar 10%. Als je werknemer de tijd neemt voordat zijn outplacement begint, worden de kansen op de arbeidsmarkt verkleind.

Fout 3: Je laat je medewerker tot het eind van het traject fulltime doorwerken
Met ontslag in het vooruitzicht zal je werknemer wat minder gemotiveerd zijn, en een storende factor kunnen zijn binnen het team. Als werkgever wil je natuurlijk je medewerker tot het einde binnenhouden. Je probeert het afscheid uit te stellen tot de laatste dagen; je plant taken en projecten tot het einde van het contract.

Fout 4: Een goedkoop traject biedt genoeg mogelijkheden 
Het goedkoopste outplacementtraject is goed genoeg. Je bent er van overtuigd dat het opstellen van een motivatiebrief en cv is voldoende begeleiding. Een intensief outplacementtraject, waar aandacht is voor persoonlijke presentatie, is overbodig. De tools om te solliciteren zijn immers aanwezig.

Er zijn nog veel meer fouten die gemaakt kunnen worden bij een outplacement traject. Bij id Plein kennen we ze allemaal. Door werknemers zo goed mogelijk te faciliteren om een snelle overstap te maken naar de volgende baan, creëer je ambassadeurs voor je organisatie voor het leven. Lees in ons vorige blog hoe je ervoor zorgt dat outplacement een succes wordt!

Ga terug naar het overzicht